Все по-често около вас виждате коли с ксенонови фарове, нали? Красиви са, веднага привличат погледа и са атрактивни, но дали си заслужават? Дали са по-добри от стандартните халогенни? Това най-често са и въпросите, които възникват. И изобщо струват ли си ксеноновите фарове? Точно на този въпрос ще отговорим днес!

Ксеноновите фарове са кръстени на газа, който е използван в крушката. Също като халогенните. И точно в основите на това е и разликата между двата вида. Ксеноновият газ осигурява два и половина пъти повече светлина от халогенните светлини, а разликата в това е повече от осезаема особено при шофиране в по-тъмни участъци от пътя.

 

Как работи ксеноновата система?

Преди да можем да направим съпоставка с халогените и да разгледаме предимствата и недостатъците на ксеноновите фарове, нека се запознаем по-подробно с това как изобщо работят те.

Ксеноновата крушка е с волфрамови електроди във всеки край на корпуса и пълна със смес от газове. Светлините с ксенон работят в три стъпки:

  1. Запалване – произвежда се искра от високото напрежение, а тя йонизира ксенона и създава ток между електродите.
  2. Загряване – температурата се повишава бързо, йонизирайки газовата смес и намалявайки съпротивлението между двата електрода.
  3. Светлина – превключва се на непрекъсната работа с постоянно захранване. Създаването и регулирането на високото напрежение, което е нужно за работата на ксеноновите светлини, се случва благодарение на електронния модул – баласт.

За ксеноновите светлини се използва електрическа дъга между два електрода, а не нишка, за да произвеждат светлина и затова често се наричат светлини с висок интензитет на разряд. Най-лесно на пътя могат да се разпознаят със синия си оттенък. Консумацията на електричество на цялата ксенонова система е около 40% по-малко от тази на останалите крушки – 35 вата.

 

Основни разлики между ксеноновите светлини и халогенните

Няма да навлизаме в прекалено много подробности, тъй като всяка разлика можете да разграничите като предимство или недостатък на ксеноновите светлини, а това ще разгледаме по-подробно в хода на статията.

Няма как да не споменем обаче, че халогенните светлини изискват по-малко енергия за стартиране, но пък повече енергия, за да продължат работата си. Да не говорим и, че генерират много големи количества топлина, което е загуба на енергия. При ксеноновото осветление се използва газ като източник на енергия и съответно се нуждае от по-малко електричество, за да генерира светлина.

Вече уточнихме, че цветът на светлината също е видима разлика, която може с просто око да се забележи на пътя и не просто да бъде отразена, но и да играе важна роля за безопасността на шофьорите. Ксеноновите светлини са и значително по-ярки (3200 lm) от халогенните (1500 lm). Тази разлика обяснява и защо халогенните светлини не осветяват пътя толкова добре, колкото ксеноновите светлини.

Друг освен аспект, в който се различават двата вида фарове на автомобили, е времето за стартиране. Халогенните фарове са с пълна яркост още при самото им включване. Ксеноновите пък имат нужда от няколко секунди, за да загреят и да достигнат пълната си яркост. Докато се стартира фарът се използва газът ксенон, за да се произведе светлина. След достигане на температурата се използват вече останалите газове, които са вътре в крушката.

 

Предимства на ксеноновите фарове

Започваме с продължителността на живота на фаровете. Ксеноновите светлини издържат значително повече време – между 2000 и 2500 часа в сравнение с 400 до 1000 часа за халогенните светлини. Освен дългия живот, вече споменахме и че основните разлики се крият в значително по-ниската консумация на енергия при ксеноновите светлини, както и безопасността на пътя, благодарение на близката до дневна газова светлина, която излъчват (три пъти по-силна от обикновените крушки). Всъщност това, че спектърът на светлината е толкова близък до слънчевата, води и до много по-малкото натоварване на зрението при шофиране, а както знаете когато управлявате автомобил продължително време, това е от особено значение.

Проучвания показват, че шофьорите реагират по-бързо и по-точно на ситуацията на пътя, когато имат добри ксенонови фарове в сравнение с шофьорите, които имат халогенни.

Вече знаете, че консумацията на електричество е по-енергоспестяваща при ксеноновите фарове, за разлика от стандартните (с до 40%), съответно не водят до никакви проблеми в автомобилните системи. Но това, което също е по-изгодно е, че отнемат по-малко време за монтиране на системата. Тук обаче трябва да споменем и нещо друго!

Инсталацията и на двете светлинни модули крие своите тънкости и е много важно не просто от къде закупувате частите за тях (препоръчваме само оторизирани търговски представители за това!), но и как те ще бъдат поставени. Много шофьори избират сами да се справят с това, но неправилно монтираната система може да доведе всъщност до редица проблеми! Така стигаме и до недостатъците на ксеноновите фарове.

 

Недостатъци на ксеноновите фарове

Процесът по монтиране на системата с ксенонови светлини е малко по-сложен тъй като се изисква и баласт. Затова и този монтаж може да ви излезе скъпо. Не само това, но и самите фарове се различават от халогенните именно по разходите за тях. Халогенните фарове са по-евтини за производство, закупуване, инсталиране и за ремонт. Това е може би основният недостатък на ксеноновите фарове пред стандартните.

Не само самите лампи са скъпи, но и всички останали инвертори, системи и електроники за защита и управление за този вид, са също много ангажиращи финансово. Особено значение има и дали закупувате стара кола с вече поставени такива фарове – резервните части и поддръжката могат да се окажат не толкова евтини, колкото бихте искали.

По-горе посочихме като предимство ярката светлина, която помага за безопасно шофиране и по-добра видимост, но трябва да споменем и, че ако тя е прекалено ярка, това може да доведе до отблясъци в огледалата на останалите шофьори и да повлияе на тяхното управление, заслепявайки ги.

Важно е да знаете също, че при оборудване с ксенонови фарове, трябва да регистрирате това при техническия си преглед и регулярно да се грижите за почистването на фаровете на автомобила. В противен случай не просто няма да използвате максимално фаровете си, но и може да загубите застрахователното покритие за тях.

 

Да обобщим!

Сигурно се питате защо, ако ксеноновите фарове са толкова скъпи, всъщност много шофьори ги предпочитат. И ви разбираме – това не е разход, който всеки собственик на автомобил ще предпочете да има, но истината е, че ако сте прочели внимателно предимствата на ксеноновите фарове, то трябва и сами да разбирате, че те категорично си заслужават!

Разбира се, добре е да прецените сами за себе си като шофьор кой избор би бил най-правилният за вас. Тук е моментът да загатнем и че другата възможност за фарове – LED светлините, са също може би не просто толкова добър вариант, но дори и по-добър. Неслучайно са и сред най-продаваните части за автомобили за 2021 година! Но предстои съвсем скоро да ви споделим и сравнение именно на LED фаровете с ксеноновите.

Дотогава, не пропускайте да ни споделите вашето мнение – използвате ли ксенонови светлини? Смятате ли, че са по-добрият вариант и заслужават ли си според вас?