Почти всеки активен шофьор е запознат с устройството на автомобила и е наясно коя част за какво служи. Въпреки това обаче, в днешния материал ще обърнем специално внимание на една конкретна част, а именно амортисьорите. Оказва се, че именно те играят ключова роля за правилното функциониране на автомобила, както и за доброто управление при всяка една настилка, дори и такива с неравности по тях. 

Продължавайте да четете, за да разберете какво представляват амортисьорите при автомобилите, какви видове съществуват, кои са най-често срещаните проблеми с тях и как да ги отстраните.

 

Какво е амортисьор?

 

Амортисьора е една от най-важните части в автомобила, а ролята му е повече от ключова за правилното функциониране на колата и доброто сцепление на гумите с настилката. Най-общо казано амортисьорът представлява бутало с пружина, което е инсталирано близо до колелото. При движение малка част от  хидравличната течност преминава през клапани, намиращи се в буталото, а с помощта на лостова система натоварванията от удари или вибрации се прехвърлят от въртящото се колело към механизма и по този начин амортисьорът осигурява съпротивление. Амортисьорът осигурява стабилност на автомобила при шофиране и сцепление на гумите с настилката, без значение от нейния вид, дали е мокра, заледена или труднопроходима. Тази част на автомобила е ключов елемент и за осигуряване на комфорта и удобството при пътуване.

Трябва да отбележим, че силата на съпротивление, която оказва един амортисьор, зависи от скоростта на движение, размера и броя на клапаните в буталото, както и от качеството на пластините в него.

 

Предназначение на амортисьора

 

Обяснихме накратко какво представлява един амортисьор, сега нека видим каква е неговата роля и предназначение. Както казахме, ролята а амортисьора е да осигури стабилност на пътя, контрол на автомобила във всяка една ситуация и добро сцепление на колелата с пътната настилка. Именно поради тази причина се счита за един от най-важните елементи в системата по окачване. Освен това, предназначението на амортисьора е да осигури на пътниците и водачът комфорт при пътуване, така, че да не усещат неприятно и силно клатене дори когато автомобилът преминава през каменисти терени, неравни или опесъчени терени и настилки. Ролята на амортисьора не свършва до тук. Той осигурява добрата и гъвкава връзка между каросерията и самият автомобил, като генерално целта е да се намалят натоварванията в купето и да се контролира управлението и безпроблемното и плавно спиране дори и при извънредни ситуации. 

Устройството на съвременните амортисьори се усъвършенства непрекъснато, което е гаранция за повишена ефективност и надеждност.Самият дизайн може да варира спрямо различните модели и марки автомобили, но принципът на действие си остава същият. 

 

Параметри на амортисьорите, марки и модели

 

Нека видим какви са параметрите на амортисьорите:

  • Стоманен цилиндър – от едната страна той е запушен, а от другата отворен. По него преминава течност, която може да е смес от газ и течност, която компенсира натоварването;
  • Стоманена пръчка – стоманената пръчка се събира в резервоара, а нейната големина зависи от модела и марката автомобил. От едната страна е прикрепена към аксиален лагер, а от другата към бутало, поставено в цилиндъра;
  • Бутало – буталото се намира в цилиндъра и създава натиск върху течността в цилиндъра;
  • Клапан – клапанът е монтиран на буталото и има множество отвори с пружинни клапани.

Всички амортисьори се различават по това за какъв модел и марка автомобил са предназначени. Безспорно едни от най-добрите са Sachs, които вграждат амортисьорите си в  Mercedes, BMW, Audi и др., които с годините са се утвърдили със своето безупречно качество, комфорт и стабилност. Друга известна марка е Boge, а тяхната продуктова гама включва амортисьорите на Volvo, Mazda, Kia, Ford и др.

 

Видове амортисьори

 

Амортисьорите могат да се разглеждат като еднотръбни и двутръбни или като маслени и газови.

Маслените амортисьори работят само и единствено с масло, за разлика от газовите, които могат да функционират и с газ и масло. Те не съдържат азотен газ, а въздух в горната част на резервната тръба като този начин създават усещане за по-меко окачване на самия автомобил. Този вид амортисьори са предназначени за  шофиране в градска среда и на къси разстояния.

Еднотръбните газови амортисьори пък работят с газ под високо налягане и при тях има една тръба, която се охлажда бързо, защото е изложена на външните атмосферни влияния. Един от недостатъците им е, че трудно могат се монтират на автомобили, които сервизно са произведени с двутръбни амортисьори.

 

Амортисьори и окачване – каква е връзката между тях

 

Амортисьорите са част от системата по окачване. Така, че тяхната връзката амортисьор – окачване е повече от силна. Окачването пък от своя страна е връзката между пътя и каросерията на автомобила. Самата задача на окачването, и в частност и на предните и задни амортисьори, е именно да намали доколкото това е възможно, вибрациите от колелата, които са причинени или защото пътят е неравен, или при рязка смяна на посоката на движение. 

Съществува разлика между стандартно и спортно окачване. Тя се крие в амортисьорите  и размера и дебелината на пружините. При спортното окачване пружините са по-къси и по-дебели, а амортисьорите имат по-ниска демпферираща пътека и също са по-къси от тези при стандартното окачване.

 

Често срещани повреди

 

Като всяка друга част на автомобила и амортисьорите могат да се повредят, защото те са подложени на изключително огромно натоварване, което включва лоши пътища и неблагоприятни условия. Обикновено след пробег от 70 – 80 000 км. те се износват, тяхната ефективност намалява значително и трябва да бъдат подновени с нови. Корозията, причинена от зимните условия на каране, насипаната сол и др., също може да скъси живота на амортисьорите.

Едни от най-често срещаните повреди за свързани с удължаване на спирачния път, отклонение на автомобила в едната посока при движение, вибрация при преминаване през малки неравности. В случай, че забележите нещо подобно, което се случва с вашия автомобил, не отлагайте, а се обърнете към специалист. Резервни амортисьори може да си намерите от онлайн магазин за авточасти.

Вижте също и статията: Какво е амортисьор и как да разберем дали е изправен

Кои трябва да се отстранят от автомонтьор

По правило, ако разбирате моне малко от автомобили и тяхното устройство, подмяната на износените амортисьори не би ви затруднила особено много. Не всеки човек се чувства подготвен да извърши такъв тип манипулация, а и честно казано, не е необходимо да разбирате от всичко. Ако ви се наложи подмяна на старите амортисьори с нови, ние ви съветваме да се обърнете към професионалист, за да бъдете спокойни, че всичко ще бъде както трябва. Все пак става въпрос за вашата безопасност, а тя е най-важна.

Кои можем да отстраним сами

Ако въпросът се касае само и единствено до смяна на някоя пружина, то най-вероятно с тази задача може да се справите и сами. Ще ви се наложи да използвате специализиран копесор, тъй като пружините и амортисьорите са взаимно свързани. Трябва да знаете как се борави с такъв тип инструмент и да спазвате инструкциите за безопсност. Ще се наложи да повдигнете всяка гума с крик и да си осигурите достъп. Все пак ако не сте на 100% сигурни в действията си, не се мъчете да коригирате вие, за да не си навлечете повече проблеми, отколкото имате. Въпреки, че може и да сте способни да извършите самостоятелен ремонт има детайли, които се нуждаят от професионална ръка. Пренебрегването на специалист може да ви коства много главоболия в последвие. 

 

Общи съвети

 

Ето няколко съвета, които сме сигурни, че ще оцените и че ще ви бъдат от голяма полза:

  • Редовно проверявайте гумите на вашия автомобил, и четирите. Това е най-лесният начин да разберете дали има евентуален проблем с предните или задни амортисьори. Натиснете всеки ъгъл на автомобила в спряло положение. Ако всичко с амортисьорите е наред, колата ще отскочи и веднага ще спре. Продължаващият отскок на гумите е знак за износване;
  • Следете за отклонение на автомобила при движение в едната посока или за удължаване на спирачния път. Ако е налице едно от тези две неща, потърсете специализирана помощ колкото се може по-скоро;
  • Препоръчваме ви когато сменяте амортисьори да смените както задните, така и предните. Това се прави с цел да се елиминират инциденти, предизвикани от нестабилността на автомобила;
  • Подменяйте захабените амортисьори винаги на пробег от около 80 – 100 000 км.;
  • Ако усетите и най-малкия проблем в окачването или мислите, че може да има някаква неизправност в амортисьорите, потърсете веднага специалист.