Спирачната система като всяка друга част на автомобила има своите тънкости. Правилните поддръжка, управление и грижа за нея са изключително важни за предотвратяване на катастрофални преживявания.

Най-общо казано, спирачната система има набор от части и механизми, които забавят въртенето на колелата с цел намаляване на скоростта или напълно спиране на превозното средство.

За да ви запознаем с всички специфики на спирачната система на вашия автомобил, сме подготвили отговорите на едни от най-често задаваните въпроси, свързани със спирачната дейност. Какво представлява спирачната система, как работи, какви са видовете и най-често срещаните проблеми? Нека разгледаме заедно!

Какво е спирачната система и как работи?

През годините спирачната система е претърпяла промени и подобрения в начина, по който тя е съставена. Съвременните автомобили вече имат спирачки и на четирите колела като те могат да бъдат дискови и/или барабанни, но преобладават дисковите спирачки. Те се управляват и задействат хидравлично.

При спирането на колата, по-голяма роля играят предните спирачки на автомобила, тъй като при спиране тежестта на колата се изнася напред. Ако спрете рязко, тежестта се пренася от задната част към предната бързо и това може да рефлектира върху блокирането на задните колела и колата да поднесе. Именно затова, задните спирачки са по-слаби от предните. Изключения правят автомобили, които са със задействане само на предните колела, вместо на четирите едновременно.

Често автомобилите имат дискови спирачки на предните колела и барабанни на задните, тъй като дисковите спирачки са по-ефективни. Те са обаче и по-скъпи и само по-новите и скъпи автомобили имат такива на всички четири колела. Някои от най-старите коли пък, имат барабанни спирачки на всички. Преди да закупите автомобил, добре е да се запознаете с това каква е спирачната система на конкретната кола.

Как работи спирачната система?

Много шофьори не са запознати с това как точно работи спирачната система и единственото, което знаят, е действието на педала. Какво се случва при натискането му обаче?

Налягането се натрупва в линията, която е пълна със спирачна течност, а тя от своя страна действа върху буталото на механизма, който е до всички накладки на колелата. Това, което се случва, най-просто казано, е затягане на спирачния диск (при дисковите спирачки), което води до спиране на колелата. При барабанните се задвижва механизма, който раздалечава накладките и те опират до джантите на барабана. Респективно, колкото по-силно натискате педала, толкова повече сила ще се предава на задвижващите механизми.

Устройство на спирачната система и видове спирачни системи

Преди всичко е най-важно да ви отговорим на въпроса: Какво е спирачен апарат за автомобил? Това е така, тъй като това е един от основните и най-важни части от устройството на спирачната система.

Спирачният апарат е вътрешно бутало, което оказва натиск върху спирачната повърхност. Натискът се осъществява при натискане от страна на водача върху педала за спиране на автомобила като чрез предавателни механизми този натиск се пренася към колесните спирачни механизми.

При натискане на педала на спирачката кинетичната сила се предава към спирачната помпа, а в нея има бутало, което задейства система от хидравлични спирачни маркучи, водещи до всяко от колелата на автомобила. Как се контролират спирачките? Чрез налягането на спирачната течност на всяко от колелата. С други думи, спирачната течност се влива в буталата и те избутват накладките срещу спирачните дискове.

Какво са накладки?

Както по-горе написахме, накладките имат пряк контакт със спирачните дискове, тъй като те се притискат към тях и са финалният момент от спирането на автомобила от движение или ограничаване на скоростта.

Спирачното устройство включва освен накладките, още калипер, диск и/или барабанни механизми. В калиперът е монтиран цилиндър, който затяга диска под действието на силите на спирачната течност.

Дисковете се монтират на спиращите колела (или четирите, или предните две) и са прихванати от спирачен апарат. Имаме и буталата, които притискат накладките и диска от всяка страна, за да го забавят или спрат. Барабанните спирачки пък имат кух барабан, прикрепен към колелото и отново работи с накладките за спиране.

Един от видовете спиране е механичното и то се използва при ръчната спирачка. При някои автомобили той представлява лост, а при други тя е с електронен аналог. Ако колата е с лост, той трябва да бъде управляван от водача, докато при електронния вариант усилията за използването на спирачката не зависят пряко от уменията на човека зад волана.
Лостът е свързан с кабел или няколко кабела, които са свързани към спирачките и обикновено ръчната спирачка действа на задните две колела. Разбира се, трябва да се отбележи, че ръчната спирачка е с ограничени спирачни възможности и обикновено се използва само като спирачка за паркиране и в покой на автомобила.

Има, разбира се, и хидравличен принцип, който е основният при съвременните системи за спиране на автомобилите. Хидравличната спирачна система включва дисковите спирачки, барабанните, системи от маркучи, тръби, вакуумен усилвател, работен и главен цилиндър. Предните дискови спирачки се свързват със задните барабанни чрез система от маркучи и тръби, а те от своя страна свързват главния спирачен цилиндър с всяко колело на автомобила.

Освен хидравличната спирачна система и механичната, други спирачни системи са антиблокиращата (ABS) и серво-спирачките.


Диагностика на спирачната система

Спирачната система, както вече разбрахте, е съставена от много компоненти и механизми, които трябва да работят в синхрон и по предназначение, за да бъде тя в изправност. Дори и само един незначителен на пръв поглед проблем в спирачната система може да бъде опасен за вашето движение на пътя. Именно затова е най-добре да доверявате диагностиката на експерти. Опитните автомонтьори в сервизи ще направят пълна диагностика на автомобила и неговата спирачна система.

Как обаче сами да разграничим проблем със спирачната система?

Ниво на спирачна течност

Това е най-лесната диагностика, която можете да направите сами на автомобила си. За целта отворете предния капак на колата и отворете резервоара, където се намира спирачната течност. В случай, че получите светлинен сигнал за нейното ниско ниво, това е проблем, за който не е задължително да посещавате автосервиз, а можете сами да долеете съответната течност. При повторно запалване на автомобила, светлинният индикатор би трябвало вече да не свети.

Изтичане на спирачна течност

Отново сами можете да забележите и ако има изтичане на спирачна течност от автомобила ви. За да проверите това, погледнете под колата около мястото, където се намира педала за спиране, както и може да проследите видимите спирачни маркучи и местата в близост до спирачния цилиндър.

Компоненти на спирачките

Можете да направите и визуална проверка на повечето компоненти от спирачната система. Дисковете например, трябва да бъдат гладки, със сребрист цвят и лъскави. Оттенъци на виолетов цвят ще сигнализират за прегряване, а драскотини по тях подсказват за износване и необходимост от смяна.


Най-често срещани повреди при спирачната система

Има няколко проблема, за които всеки шофьор трябва да бъде подготвен. Ако едно от следните неща ви се случи, задължително потърсете помощ от специалист или се информирайте за евентуална самостоятелна поправка на неизправността.

“Потъване” на педала на спирачката

Това може да се случи, докато шофирате като усещането е за потъване на педала на спирачката при неговото натискане. Така спирането или намаляването на скоростта се затруднява и е необходимо повторно натискане на педала, което е изключително опасно при движение на пътя. Може да не се случва при всяко натискане, а регулярно и без предупреждение, което също е изключително опасно.

Причините за това могат да са въздух в спирачната система, теч по веригата или липса на достатъчно течност в спирачната система. Други възможни неизправности, които да доведат до това, са скъсан маркуч, повреда в спирачна помпа или другаде по инсталацията.

Ниско ниво на спирачната течност

Както разбрахте вече, това е често срещан проблем, който можете да диагностицирате сами. Ако забележите, че въпреки доливане на течността, тя задържи нивото си ниско, това може да говори за износени накладки или изтичане на течност от системата. Вторият вариант говори за дефектирала част (маркуч, цилиндър, тръби или апарати), от която има изтичане и решението е незабавна смяна на тази част. Напомняме ви да се доверявате на проверени търговци на части за автомобили!

“Теглене” на колата

Ако при спиране усещате, че колата ви тегли в страни, това би могло да означава, че спирачките не са добре регулирани, някоя от накладките е замърсена или има проблем със спирачните дискове, които трябва да смените с нови. Движението на колата при този проблем може също да се сравни със “занасяне” на автомобила при спиране. Често не се усеща интензивно при ниски скорости и затова се неглижира от водача, но при висока скорост и необходимост от спиране, може да се окаже много сериозен проблем. Друга евентуална причина за него може да е блокиране на спирачните цилиндри.

Пулсиране на педала на спирачката или странни звуци

В случай, че усетите вибрации при натискане на педала на спирачката или неговото пулсиране, това е знак, че спирачния диск е износен или деформиран. Решението за тази неизправност е смяна на диска.
Ако пък се чуват нетипични звуци, когато натискате спирачката, това може да идва от накладките при триене на метала. Отново е наложително те да бъдат сменени с нови.

Нашият съвет

Грижата за автомобила е неизменна част от притежаването и употребата му. А за спирачната система можем да кажем, че е една от най-важните части за безопасността ви по пътя. Именно затова ви съветваме да не играете Руска рулетка при търсене на първоизточника на проблема, а да се посъветвате със специалист, който може правилно да диагностира неизправност в системата.

Ако забележите, че има каквито и да е нестандартни движения, шумове или усещания при натискането на педала на спирачката, незабавно потърсете експерт в специализиран автосервиз.

В случай, че някоя от частите на спирачната система трябва да бъде заменена, не се колебайте да потърсите на сайта ни всеки необходим компонент! Разполагаме с части за всички модели и марки автомобили и гарантираме за тяхното качество!