Чували ли сте за двоен съединител? Това наименование придобива популярност и се използва сравнително отскоро а автомобилната индустрия. Ако ви е интересно да разберете какъв е неговия принцип на действие, продължавайте да четете. В следващите редове ще ви разкажем какво представлява, за какво се използва и какви са предимства и недостъците му.

 

Какво представлява един двоен съединител?

 

Историята на двойния съединител е много интересна. Първоначално той е проектиран за състезателни коли, които са оборудвани с ръчна трансмисия малко преди началото на Втората световна война. Използването на двоен съединител съкращава времето за превключване от една предавка на друга и прави прави превключването плавно. Ролята на двойния съединител включва и това да осигури максимален комфорт по време на шофиране и возене.

 

С времето двойният съединител търпи известни промени и днес можем да срещнем няколко вида. Най-често можем да станем свидетели на два съединителя в една обща скоростна кутия. Принципът на действие е следният – въртящата сила се предава от коляновия вал по една от тях към колелата. Вторият тип е малко по различен. При него двата съединителя са разположени един след друг на една равнина с коляновия вал. Освен това обаче, двойният съединител може да бъде мокър и сух. Ще разгледаме по-подробно характеристиките им малко по-долу.

 

Видове двоен съединител

 

В зависимост от работната среда съществуват два вида двоен съединител – сух и мокър. Между тях има известни и доста значителни разлики. Нека ги разгледаме малко по-подробно и двата.

 

Сух двоен съединител

 

Сухият двоен съединител се използва при скоростни кутии, които имат нечетен брой предавки. Състои се от главен диск, два сухи диска на съединителя, две мембранни пружини, два диска под налягане, два лоста на съединителя и два освобождаващи се лагера. Принципът на действие е да се предава движението чрез сухо триене. Той не изисква употребата на голямо количество масло и използва доста ефективно мощността на двигателя. Смята се, че сухият двоен съединител се износва значително бързо. Ефект върху това оказват както дизайна и принципа на действие, така и начина на шофиране.

 

Мокър двоен съединител

 

За разлика от сухия съединител, мокрият се използва при скорости кутии с четен брой предавки. Освен това, той изисква наличието на хидравлична помпа и резервоар за масло. Обикновено те са разположени в самите дискове. Освен тези части мокрият двоен съединител включва също и четири главини, бутална и пружини, както и два фрикционни диска. Този вид съединител работи в масло. Въртящият се момент се предава от двигателя към скоростната кутия. За да функционира правилно и да е в изправност, този вид съединител изисква доста голямо количество масло. За сметка на това пък се смята за много надежден и може да бъде по-добре охладен.

 

Предимства на двойния съединител

 

Основното предимство, което имат и двата вида двоен съединител е комфортът, който  могат да осигурят както на пътниците в автомобила, така и на самия шофьор. Самата смяна на различните предавки се извършва доста прецизно посредством хидравлична система, управлявана от компютър. По този начин от една страна се гарантира бързина, а от друга избягването на човешка грешка. Двойният съединител позволява шофьора да се съсредоточи изцяло върху пътя и пътната обстановка. Това свойство на двойния съединител е особено полезно, особено в градска среда.

 

Що се касае до това какви са предимства на мокрия и какви на сухия двоен двигател, то нека ги обобщим по следния начин:

 

Мокрият съединител се смята за по-надежден и сигурен от сухия. Може би до известна степен това се дължи на факта, че работи с голямо количество масло. Маслото пък от своя страна повишава експлоатационният живот. Освен това, мокрият съединител може бъде по-добре охладен и да се използва за предаване на повече въртящ момент. От друга страна, няма как да не отчетем фактът, че сухият съединител използва доста по-ефективно мощността на двигателя и не изисква толкова голямо количество масло. За срванение мокрият съединител изисква доста голямо количество масло.

 

Недостатъци на двойния съединител

 

Един доста сериозен недостатък, който има двойният съединител е, че при нужда от изпреварване или бързо ускорение, се забавя осезаемо. Така например ако шофирате на 4-та предавка и ви се наложи да смените 2-ра, времето за превключване ще се забави. Причината е, че първо трябва да се освободи съединителя за четните,  преди да може да се избере друга предавка и тя да се включи. Това, както се досещате, отнема повече време.

Ето и какви са недостатъците конкретно на мокрия и сухия двоен съединител:

 

Както казахме и малко по-горе, сухият съединител се износва доста по-бързо от мокрия. От една страна, това се дължи на липсата на масло, както и на самият принцип и начин на действие. Това сухо триене е предпоставка за по-бързото изхабяване на сухия съединител. Освен това, нека припомним и че всеки от съединителите се намира последователно в задействано състояние. От друга страна обаче, по-бързото изхабяване на този тип съединител до известна степен зависи и от начина на шофиране на самия автомобил. Ако много рязко и неконтролируемо се използва, то експлоатационния живот може много бързо да се скъси.

 

На мокрия съединител основните недостатъци са това, че има сложен дизайн и високи разходи както за поддръжка, така и за ремонт. Цената за поддръжката на една част е доста определяща за това дали човек да се възползва от нещо или не. Голямото количество масло, което е необходимо за този тип съединител също може да се определи като недостатък, а и оскъпява поддръжката му.

 

Какъв двоен съединител да изберем – мокър или сух?

 

Ако ви предстои покупка на нов автомобил и обмисляте дали той да е с двоен съединител или не, бъдете много внимателни. Добре обмислете решението си, както и плюсовите и минусите. Помислете кои аспекти са важни за вас и от кои буквално може да се лишите. Отговорете си на въпроса важни ли са и до каква степен комфорта, динамиката и липсата на резки движения при смяна на предавките. Ако отговорът на този въпрос е да, то тогава може сериозно да обмислите вариант за автомобил с двоен съединител. Имайте предвид, че сервизите, които обслужват такъв тип автомобили не са толкова много. Освен това, не забравяйте и че поддръжката ще е по-скъпа от традиционната.

 

Що се отнася до това дали да изберете за себе си мокър или сух съединител, ние не можем да дадем категоричен и еднозначен въпрос. Всички зависи от една страна какви са вашите предпочитания и вкус. От друга страна трябва да се съобразите с индивидуалните характеристики на съответния автомобил, както и с мощността на неговия двигател.

 

Двойният съединител наистина прави динамиката на автомобила по-добра и осигурява до известна степен комфорта при возене и шофиране. Той отговаря за плавната смяна на предавките и е идеален за градска среда. Трудната поддръжка, както и липсата на много специализирани сервизи са предпоставки хората да се отказват от този вид удобство.