Времената, в които живеем, непрекъснато ни изненадват с нови удобства и улеснения във всяко направление. Много от вас ще се съгласят, обаче, че парктроникът е едно от най-добрите попадения на изобретателите. Не просто улеснява процеса по паркиране, но го и ускорява! 

Парктроникът представлява система от датчици, които събират информация за разстоянието до близките обекти и подават сигнал на водача на автомобила да прекрати движението, защото се доближава до тях. Този „техноасистент“ указва достъпното за маневри пространство. Всеки разумен водач би се възползвал от такова асистиране особено при движение на заден ход. За млади или неопитни шофьори това може да се окаже спасение, когато се наложи да паркират на тясно и ограничено място.

Всяка парктроник система се състои от:

  • Сензори, които отправят и приемат импулси –„очите“ на системата;
  • Електронен блок/модул –„мозъка“ на устройството;
  • Средство за оповестяване – „гласът“ на системата.

Принцип на действие:

Вградените датчици, излъчват импулси, които се отразяват от обектите наоколо и се връщат обратно, заставяйки системата да уведоми водача за пространството наоколо. Така той може да предприеме адекватни и безопасни маневри.

Избирайки парктроник е добре да знаем принципа му на работа, предимствата и недостатъците на различните видове, както и начина на монтаж. От това все пак зависи колко безопасно ще работи за нас той.

Видове парктроник системи

В зависимост от вида на датчика те са ултразвукови, електромагнитни и инфрачервени.

Ултразвукови парктроник системи

Ултразвуковите системи са най-разпространени. Състоят се от модул за обработка и сензори, които излъчват и улавят ултразвукови вълни. Когато тези вълни се „сблъскат“ с някакъв обект, те се връщат обратно и управляващият модул получава информация и пресмята разстоянието до съответното препятствие. Това стига до водача на автомобила под формата на някакъв сигнал – звук, светлини или изображение на дисплея.

Разстоянието, на което сензорът за паркиране може да открие препятствие, зависи от силата на излъчения импулс.

Понеже ъгълът на излъчване е ограничен, за да се покрие напълно „сляпата зона“, на бронята трябва да се монтират поне четири ултразвукови сензора.

Електромагнитни парктроник системи 

Те се състоят от електромагнитен сензор и централен модул за обработка на сигналите. Излъчват електромагнитно поле около целия автомобил и когато някакъв обект попадне в зоната му на действие, сензорът се включва и алармира водача за присъствието на близък предмет.  

Инфрачервени парктроник системи

Инфрачервените системи излъчват съответно инфрачервени лъчи и работят подобно на ултразвуковите. Най-малко предпочитани са, защото се влияят от атмосферните условия и не работят особено надеждно при дъжд или при замърсен сензор например.

Според броя на датчиците различаваме:

  • С 2 датчика – поради малкият им брой е възможно да се образуват т.н. „мъртви зони“, тъй като не отчитат някои малки обекти;
  • С 3-4 датчика – едно от най-добрите съотношения между цена и качество;
  • С 6 датчика – 4 на задната броня и 2 на предната;
  • С 8 датчика –  4 на предната и 4 на задната броня. Те по-често са скъпи, но за сметка на това много надеждни по отношение откриването на препятствията. Колкото повече са датчиците, толкова по-прецизна е работата на устройството.

Според начина, по който информират водача:

Звуков сигнал – усилва се и зачестява при приближаване на препятствието. Може да е и чрез глас;

Светлинен сигнал – с приближаване към препятствието светват повече светодиоди;

Чрез визуализация на дисплей във вид на активна схема със светлинна индикация на зони в зелено, жълто и/или червено според приближаването към препятствието;

И последният вариант – чрез камера за задно виждане, която визуализира обстановката пред и/или зад автомобила. Някои коли разполагат едновременно и с парктроник, и камера.

Монтаж

За да сме удовлетворени от работата на парктроник системата, е изключително важно да се спазват всички указания на производителя за монтаж. Може да оставим това в ръцете на специалист, но с усилия и знания бихме могли и сами да се справим, следвайки инструкциите и схемата, включени в комплекта, който сме закупили от доверен дистрибутор на авточасти. 

Задължително е монтажът да се извърши на височината, която е посочил производителят. Обикновено се препоръчва задните сензори за паркиране да се поставят на височина 50-70 см от пътната настилка. Важно е да знаем, че парктроник системата не се свързва директно с акумулатора. Ако направим това, вероятността да го изтощим е голяма, тъй като нашият асистент за паркиране е постоянно в работен режим и готов да се задейства.

Ако сами ще извършим монтажа, първо определяме къде ще са крайните сензори върху бронята. Според броя на сензорите се разпределя разстоянието между тях и местата им се маркират. Следва пробиване със свредло на отворите (ако няма такива вече) и монтиране на датчиците в тях. 

Най-добре е кабелите им да се прекарат в багажното отделение. Модулът се монтира най-често близо до задните фарове с двойно лепяща лента и се захранва от тях. Дисплеят трябва да се закрепи за таблото или към огледалото за обратно виждане. Не забравяйте, че е важно сензорите да се монтират в правилната последователност, за да отчитат вярно ляво и дясно.

Как да изберем парктроник система?

Има основни и особено важни параметри, по които да се ориентираме при избора на парктроник. Една от най-важните характеристики е количеството датчици и това къде ще са монтирани – на предната или на задната броня.

От техния брой зависи доколко прецизна ще е работата на устройството. Ясно е, че 2 датчика няма да ни осигурят достатъчно безопасно паркиране. Оптимален и най-разпространен вариант са парктрониците с 4 датчика.

Разполагането на датчици и на предната, и на задната броня е най-ефективно като идеален вариант е това да бъде с 8 датчика, но това означава и по-висока цена. По-големият им брой дава значителна прецизност и паркирането е в пъти по-лесно.

Не е без значение и начинът, по който информацията от сензорите стига до водача. Звуковите сигнали отстъпват пред по-актуалните устройства с дисплей и камера.

Най-добър вариант е да се монтира парктроник, заедно с камера за задно виждане. Това е най-практичният и удобен начин да се контролира разстоянието до даден обект. Много шофьори изпитват трудност първоначално да свикнат с управлението на автомобила посредством камера, но по-късно това се превръща в любимия им лесен и удобен начин за паркиране.

Предимства и недостатъци на различните видове

Предимство на ултразвуковите парктроник системи са по-ниската цена и по-големият асортимент. Но при тях има „мъртви точки“ като това може да се поправи чрез инсталиране на повече датчици. Също така, те не са толкова прецизни при паркиране на неравен път, на наклон или до снежни преспи. 

Условия като дъжд, сняг и прах могат да покрият датчика и също да осуетят правилната му работа. Кожени повърхности също смущават сигнала и така куче зад автомобила, например, може да не бъде засечено. Друг недостатък на тези системи е монтирането им външно и това се превръща в предпоставка за лесното им сваляне и кражба.

Електромагнитните парктроник системи са по-чувствителни, улавят повече обекти и са по-ефективни. Определят по-прецизно наличието на препятствие на по-малко разстояние (до 5 -10см), както и встрани от автомобила. Не им пречи и замърсяване. Те обаче могат да се задействат, ако бронята е мокра (след измиване, например).

Електромагнитните парктроник системи имат и по-висока цена. Друго външно електромагнитно излъчване може да смути работата им. При тях не може да се влияе на чувствителността и понякога може да реагират и на нещо дребно и незначително, например трева. 

Предимство пред ултразвуковия е, че при монтажа се съхранява целостта на бронята и не се правят отвори, тъй като сензорът на електромагнитната парктроник система представлява метална лента, която се закрепя към вътрешната повърхност на бронята и не се забелязва.

Ако търсите парктроник система, която да ви върши най-добра работа, хубаво е да обърнете внимание и на други параметри като това дали е безжична или кабелна връзката на сензорите със системата в купето. При избора си, съобразете се и с начина, по който се осъществява съобщаването за обект наблизо – само чрез сигнал или показва на дисплея разстоянието до него? Колко са точни измерванията на разстоянията? Има ли допълнителни функции – режим на самодиагностика, регулиране силата на звука и др.?

Заложете на сигурността

Все по-често ни се налага да паркираме в близост до други автомобили, заради липсата на паркоместа и увеличаване на броя на автомобилите в големите градове. Именно затова местата са по-тесни и ограничени, а парктроникът е спасение за тези ситуации! 

Всеки, който използва такъв за своя автомобил, може да ви гарантира, че няма по-голямо удобство при паркирането на кола от парктроник система (или камера). С нея всичко се случва лесно и безопасно и паркирането, което понякога е страх на неопитните шофьори, се превръща в детска игра! Разбира се, нека не забравяме, че това е спомагателно средство и не трябва да губим бдителността си при извършване на маневри.