Турбокомпресорът, или наричан за по-кратко “турбо”, е специален вид компресор, който се задвижва от турбина и е предназначен за нагнетяване на газове. Неговото приложение е за повишаване на общата мощност на двигателите. В наши дни той се използва масово, дори и в автомобили от среден клас и не се възприемат като нещо луксозно или извънредна екстра. Доста хора обаче, не са наясно как правилно да се грижат за “турбото”, а в днешния материал ще разгледаме именно това: какви са най-честите повреди при турбокомпресора, как да разберете, че съществуват такива и ще ви дадем ценни съвети за профилактика.

 

Какви са повредите при турбокомпресора

 

Има няколко причини, които могат да доведат до повреда в един турбокомпресор, а най-често срещаната е свързана с маслото (неговия недостиг или замърсяване). Но, нека видим:

 

Замърсено или некачествено масло

 

Замърсеното масло често се неглижира и пренебрегва като проблем, въпреки, че това е едно от основните изисквания за всички компресори. Дори и най-малкото замърсяване може да предизвика сериозни последствия и да нанесе бързо износване на различни компоненти, което неминуемо води до повреда. Същото се отнася и ако маслото е с ниско качество.

 

Причините за замърсено масло са няколко:

  • блокиран или повреден маслен филтър;
  • излишна влага или повишена корозия;
  • високо съдържание на карбонатни отлагания в двигателя;
  • несменено навреме масло, което съдържа отлагания;
  • вътрешен теч в двигателя;
  • износване на двигателя, което може да вкара замърсявания (стружки) в маслото.

 

Вижте също статията: Смяна на моторно масло – можем ли и сами?

 

Недостиг на масло или липса на смазване

 

Ако нивата на масло на ниски или липсва смазване, турбокомпресорът също ще се повреди. Освен това може да се получи сериозна повреда в лагерните системи.

 

Повреда, причинена от попадане на чуждо тяло или замърсители

 

Дори и най-малкото чуждо тяло или замърсяване може да предизвика сериозна повреда в един турбокомпресор. Всеки предмет, който влиза от входа за въздух или входа на отработените газове се счита за чуждо тяло. 

 

Причините за попадане на чуждо тяло в турбото са различни: 

  • счупени компоненти на двигателя;
  • болтове, гайки или други малки предмети, които са останали в смукателната тръба по време на ремонт;
  • стружки или други частици, които са останали от предишни повреди;
  • повреда във въздушния филтър.

 

Превишаване на скоростта

 

Когато турбокомпресора работи много над експлоатационните си нива, съществува риск от сериозна повреда. Когато скоростта се увеличи размерът на перката нараства, а това води до пукнатини в тази част и нейното счупване.

 

Как да разберем, че има проблем с турбокомпресора

 

Както видяхме по-горе има няколко причини, които могат да доведат до  проблеми с “турбото”. За щастие обаче има и признаци, които категорично и еднозначно показват, че има проблем с турбокомпресора. Ако забележите някой от тези “симптоми” е желателно да потърсите специализирана помощ и съдействие по отстраняването им. Нека видим и кои са тези признаци, които показват, че има проблем с турбокомпресора:

 

Ниска мощност на двигателя или излизане на черен дим от ауспуха

 

Този признак често е най-показателния, че има наличен проблем с вашия турбокомпресор. Излизането на черен дим от ауспуха е следствие от авария или неуплътненост на смукателната система. В самата горивна камера се подава прекалено малко въздух, при което горивото не се изгаря напълно и излиза като черен дим от ауспуха. Прекалено ниската мощност на вашия автомобил също може да е сигнал, че има неизправност или повреда с турбокомпресора. Много често хората установяват именно по това, че трябва да се посети сервиз. Не отлагайте във времето консултацията със специалист, за да избегнете задълбочавания на проблема.

 

Много голяма загуба на двигателно масло

 

Друг признак, който издава повреда на турбината е много голямата загуба на двигателно масло. Ако има повредени уплътнения в смукателната или изпускателната система, маслото прониква в тях и изтича, а това води до неравномерна работа на двигателя. Ако забележите изтичащи следи от масло, то това е сериозна причина да смятате, че има проблем с турбокомпресора. Непременно се консултирайте и със специалист.

 

Изгорели газове в син цвят

 

Изгорелите газове в син цвят показват, че двигателното масло е изгоряло и сигнализират за наличен проблем в турбокомпресора. Възможно е да се е получило разхерметизиране в ротационната система и маслото да е проникнало чрез интеркулера в горивната камера. Ако има разхлабени или повредени уплътнения на клапаните, това също може да е причина за появата на син дин. В такъв случай трябва да се установи своевременна проверка на въздушния филтър, защото всяко препятствие на въздух към компресора може е причина да се масло в турбокомпресора. Ако забележите изгорели газове в син цвят, съветваме ви да направите консултация със специалист.

 

Силен шум при работа на турбокомпресора

 

Нетипичният и силен шум от един турбокомпресор е знак, че има наличен проблем с него. Съветваме ви да следите за такива нестандартни звуци постоянно. Ако забележите такова нещо е добре първо да проверите въздуховодите. 

Имайте предвид, че превишаването на скоростта може да нанесе сериозни повреди на турбокомпресора. Доста често това се пренебрегва като възможна причина, но всъщност когато скоростта се повиши над допустимата, размерът на компресорната турбинна перка  нараства, причинява пукнатини и може да се счупи. Това от своя страна може да доведе до откъсване на вала или сериозна загуба на някаква част от лопатките. Нашият съвет е да се придържате към указанията, които са ви били дадени и да не превишавате скоростта повече от експлоатационната, за да съхраните турбокомпресора за по-дълъг период от време.

 

Може ли турбокомпресора да бъде поправен?

 

Както казахме още в началото, турбокомпресора не е някакъв вид лукс и специфична екстра и определено може да се забележи и на модели автомобили от среден клас. Въпреки, че производителите на такива части са на мнение, че турбото не бива да се поправя, а трябва да се подновява с ново, то има достатъчно голям брой сервизи, които предлагат подобен тип услуга. Разбира се, тук важи правилото, че трябва да сте много внимателни в избора си на сервиз и да не се доверявате на случайни такива. Оригинални авточасти онлайн за всякакъв вид и модел автомобил, може да намерите в нашия онлайн магазин. За всякакви въпроси, може да ползвате посочения телефон за връзка с нас: 089 841 4001

 

Профилактика

 

Може би няма човек, на когото не му е известно, че най-важното правило да поддържа своя автомобил в отлично състояние (а това включва и турбокомпресор) е профилактиката. Редовното посещение в квалифициран сервиз ще ви спести много главоболия и нерви. Има и някои правила, които е добре да спазвате, ако искате да удължите живота на своя турбокомпресор.

 

На първо място избягвайте да превишавате скоростта повече от допустимата. Разяснихме, че това е една много често срещана причина за проблеми с тази част на автомобила, която се пренебрегва.

 

Сменяйте редовно маслото и периодично проверявайте какво е неговото количество. Недостатъчното или замърсеното масло водят до сериозни повреди в турбокомпресора. Некачественото или прекалено евтиното масло също може да е повод за последващ проблем. Така, че се старайте да не правите компромиси с тези аспекти от поддръжката на вашия автомобил, за да не си навлечете сами неприятности.

 

Редовно проверявайте състоянието на въздушния филтър и двигателя. Имайте предвид, че всяка една малка частичка или стружка от вече износен двигател, могат да вкарат замърсявания в маслото, а от там да причинят сериозни повреди.

 

Ако забележите, че вашият автомобил е изгубил мощност, или от него излизат изгорели газове в син или черен цвят, обърнете своевременно внимание на този проблем и се консултирайте със професионалист.

 

Надяваме се, че днешния матирал ви е бил полезен и ви дал ценна информация за това какви са причините за повреда в турбокомпресора, по какво да ги познаете и какви превантивни мерки да взимате.