Катализаторът в съвременните автомобили е един от компонентите с изключителна важност. Благодарение на него се намаляват вредните емисии от изгорелите газове в атмосферата. Колкото и нов да е автомобила, понякога се случва да се сблъскате с проблема запушен катализатор. В следващите редове ще ви запознаем с причините, които водят до това. Ще ви споделим и отличителните знаци, които да ви подскажат, че става въпрос именно за запушен катализатор.

 

Защо се запушва катализатора?

 

Както всеки друг автомобилен компонент, и катализаторът може да се запуши. Обикновено това се случва след дълъг експлоатационен период и дълга употреба на самия автомобил. Автомобилните специалисти са на мнение, че един катализатор може да работи ефективно до 10 години. Въпреки това обаче, често се случва да ставаме свидетели на запушен катализатор преждевременно.

 

Трябва да отбележим, че този компонент е част от изпускателната система и е закрепен в долната част на автомобила. Поради този факт, той е изложен е всякакви външи и вътрешни агресори, които могат да му окажат негативно влияние и да го запушат или повредят.

 

Кои са отличителните знаци, които подсказват, че става въпрос за запушен катализатор?

 

Има няколко отличителни знака, които издават, че става въпрос именно за запушен катализатор. Нека ги видим малко по-подробно в следващите редове.

 

Загуба на мощност на автомобила при ускорение

 

Един от от основните знаци, които подсказват, че става въпрос за за запушен катализатор, това е загубата на мощност при ускорение. Най-често се случва именно запушения катализатор да е причината за това, че когато искате да ускорит автомобила, за да изпреварите, той да няма достатъчно мощност това да се случи. 

 

Много лесно може да проверите дали това е така, като се опитате да задържите оборотите между 1800 и 2000. След това доближете ръката си до ауспуха като внимавате тя да не е прекалено близо, за да не се изгорите. Ако усетите, че дори и от далечно разстояние газовете, които излизат от там са прекалено нагорещени, това означава, че се касае за запушен катализатор. Разбира се, тази процедура няма да можете да я изпълните самостоятелно. Ще ви е необходим още един човек, за да ви помогне със задачата.

 

Прекомерно завишаване на разхода на гориво

 

Друг симптом, който подсказва, че има има запушване в катализатора, това е прекомерното повишаване на разхода на гориво. Ако забележите, че нещо подобно се случва с вашия автомобил, ви съветваме, едно от първите неща, които да проверите да е именно катализатора. Причината е, че когато той е запушен, не е в състояние да поддържа оптимална температура, за да преобразува вредните газове в безвредни. В следствие на това, кислородния сензор автоматично започва да увеличава подаването на кислород. Въпреки това обаче,  той не успява да достигне до двигателя. Двигателят започва да работи по-трудно и съответно да консумира повече гориво.

 

Силна и неприятна миризма на отработените газове

 

Може би най-издайнеческият сигнал за това, че имате проблем с катализатора това е силната и неприятна миризма, която идва от отработените газове. Дори и да не забележите някой от останалите сигнали, сме сигурни, че този няма как да го пропуснете. Миризмата е наистина силна и доста натрапчива. Наподобява тази на развалени яйца или иначе казано – на сяра.

 

Ако от известно време усещате такава миризма, която идва от ауспуха, то трябва да знаете, че почти сигурно, че става въпрос именно за запушен катализатор. Причината  за това, че газовете миришат толкова силно и натрапчиво на сяра е неправилното смесване на гориво. Друга възможна причина е неправилната обработка на изгорелите газове, но крайният резултат е един и същ. За съжаление обаче, този симптом се проявява на един доста по-късен етап когато запушването е вече много голямо. Следователно и ремонтът на катализатора е почти невъзможен.

 

Прекъсване на двигателя по време на работа

 

Ако двигателя на автомобила ви прекъсва по време на работа, много е възможно да се касае за запушен катализатор. Освен това, ако той не работи нормално, дори и да натискате педала на газта до дупка, също може да се касае за запушване в катализатора. Имайте предвид, че когато катализаторът е запушен или пък е блокирал, това пречи на газовете да преминават през него. Вследствие на това се създава обратно налягане в изпускателната система, което от своя страна оказва влияние върху работата и производителността на двигателя.

 

Термичен удар и прегряване

 

Друг сигнал за проблеми с катализатора е прегряване, причинено, в повечето случаи от термичен удар. Термичният удар е в резултат от твърде богатата горивна смес, която съдържа освен всичко друго и  неизгоряло гориво. Сместа влиза в катализатора, изгаря направо в него и причинява запушване му.

 

За да проверите дали вашият катализатор е наред или не, имате два варианта. Единият е да погледнете какво отчита сензорът за кислород. Обикновено той е разположен в изпускателната тръба и показва дали горивната смес е слаба или не. Друг начин да проверите е като огледате външната повърхност на катализатора за видими увреждания. Ако забележите промяна в цвета или пък изкривявания по корпуса, това със сигурно означава едно – трябва да посетите сервиз. Специалистите ще установят причината, но най-вероятно се касае за запушен катализатор, породен от термичен удар.

 

Как да направите проверка на катализатора?

 

Споделихме ви кои са основните симптоми на запушен катализатор. Ако се съмнявате и вие за такъв проблем и искате да направите проверка, може да я извършите по 2 основни начина – сами или да се доверите на специалист.

 

Най-искрено ви съветваме, ако имате каквито и а е съмнения за запушен катализатор, да посетите специализиран сервиз. Обикновено хората, които работят в такива си разбират от работата, ще направят бърза и качествена диагностика и ще ви дадат съвет как да процедирате според вида на ситуацията.  

 

Ако се чудите на кого се доверите, може да ни потърсите за съвет. Ние в AutoFix24 работим с най-добрите механици и партньорството ни с тях предоставя на клиентите ни удовлетворително обслужване. Може да ни пишете на нашата фейсбук страница или да ни се обадите на тел. 089 841 4001.

 

Вторият начин за проверка на запушен катализатор е вие самия да я извършите. Процедурата не е особено лесна и за цялостна диагностика се нуждаете от ендоскопска камера или конвенционален манометър. 

 

Има и един по-лесен начин, който може да пробвате буквално по всяко време. Извадете за малко кислородните сензори от катализатора. Шофирайте автомобила си в продължение на 10-15 минути или направете една обиколка на квартала. Ако след това забележите очевидна промяна в работата на автомобила, това означава, че катализаторът е запушен или скоро може да се повреди.

 

Надяваме се, че сме ви дали полезна информация. Като заключение само ще споделим, че не бива да подценявате запушения катализатор. Освен това не може да шофирате продължително време ако има проблем с него. ако усетите и най-малката повреда, незабавно потърсете помощ в специализиран сервиз.